Näin ystävänpäivänä on kiva keskittyä positiivisiin aiheisiin ja haluisinkin muistuttaa niistä arkisista ihanista asioista! 😍❤️ Ne ympäröi meidät joka päivä, muttei niille ehkä anneta tarpeeksi arvoa. Toivoisin et avattais silmät ja ymmärrettäis et elämäs on mahtavia ja ilosia juttuja, eikä niitten tarvi olla mitään arkea ihmeellisempää! Lomamatkat, juhlat, retket, isot ostokset ja hienot kokemukset on aivan fantastisia, mut myös siitä omasta arjesta löytyy paljon iloitsemisen aiheita.

Tällee vammasen näkökulmasta pienetkin onnistumiset merkitsee paljon. Tottakai sitä vois aatella että jokanen päivä johon herää, on lahja sinänsä, oli sairautta tai ei.. Muttei mennä liian syvälliseks kuitenkaan! Mä oon tälhetkel tosi ilonen siitä ettei mun sairaus oo edenny pidemmälle eikä mun oireet oo vielä fyysisesti rajoittavia. Epävarmuus on pahinta, mutta senkin kanssa oppii elämään. Ilman tätä sairautta ei tulis ehkä kiinnitettyä huomioita niihin pienimpiin seikkoihin, mitkä on oikeesti niitä mahtavia ilon aiheita ! Esimerkiks se että mä pystyn kävelemään. Ok, mä en enää pysty juoksemaan, en hyppimään, pomppimaan tai zumbaamaan. Mut mä pystyn kävelemään. En välttämättä niin nopeasti, pitkälle tai pitkään, mutta olen kiitollinen että mun jalat vie mua eteenpäin. Mä oon ilonen siitä että mä pystyn tuntemaan, näkemään ja puhumaan. Oireet vois viedä multa jonkun näistä seikoista pois, mutta vielä pääosin kaikki noi on mulla hallussa. Käsieni tunto on huonontunut, ja osa kropastani ei tunne kaikke niin hyvin kuin pitäisi. Mutta silti mä tunnen ihollani auringonpaisteen lämmön, mä tunnen kylmän viiman poskillani, mä tunnen kun joku koskettaa mua, kun joku halaa mua, tai pussaa poskelle. Mä tunnen kuinka farkut puristaa, kuinka kesäkuumalla hyttynen pistää ihoani, kuinka mua sattuu kun vahingossa viillän itseäni veitsellä sormeen. Mä oon ilonen siitä että näen, näen selvästi. Mä en näe kaksoiskuvia, tai mun katse ei ole hämärä. Mä näen lukea tekstitykset lempisarjastani, mä näen lukea kirjasta tekstiä. Mä näen ja pystyn itsenäisesti ajamaan autoa, ilman että vaarantaisin liikennettä koska en näe kunnolla. Kaikki tääkään ei oo itsestäänselvää, vaan mun ensioireeni oli toisen silmän sumentuminen melkein täysin. Useimmilla ms-tautia sairastaneilla onkin tai on jonkunlaisia näköhäiriöitä. Mä oon iloinen siitä että pystyn puhumaan, kiljumaan, laulamaan, huutamaan. Mä pystyn keskustelemaan selkeästi oikeilla sanoilla. Joillakin sairastuneilla on puheentuottamisongelmia, sekä vaikeuksia löytää sanoja. Oma puheeni meni joskus hiukan puuroiseksi, ja välillä sanat hukkuivat. Juuri nyt sellaisia ongelmia ei ole, mä vaan hölötän ehkä liikaa ja liian kovaäänisesti. ;-)

Hassua eikö mistä aiheista sitä voikin olla iloinen? Kävin muutama vuosi sitten silloisen Ms-liiton, nykyisen Neuroliiton järjestämällä vertaistukiryhmätapaamisilla. Meillä oli tapaaminen noin kerran kuukaudessa, meillä oli erilaisia tehtäviä, keskusteluja ja aktiviteetteja. Mulle jäi mieleen yks tehtävä, jossa piti kirjata ylös kuukauden ajan joka päivä jokin hyvä asia. Joinakin päivinä tehtävä oli vaikea, mitä hyvää tässä päivässä muka on ollut? Jostain päivistä oli tosi helppo keksiä kiva seikka, etenkin jos sinäpäivänä oli käynnyt jotain erikoista. Yksinkertanen tehtävä sai osaltaan avamaan silmiä niille kivoille, pienille ja isoille arkisille asioille. Ne pitää osata nähdä, tiedostaa ja olla kiitollinen niistä hetkistä. Näin omasta elämästään saa paljon positiivisemman koska niitä hymyn aiheita todella löytyy ! ☺️

Mä listasin alle muutaman asian, hetken tai konkreettisen jutun mitä mä pidän arjen ilona. Osa näistä on pari vuotta sitten tehtävää varten kirjattuja asioita, osa on mietitty nyt. Pidetään silmät auki maailman pienille arkisille ihmeille, tiedostetaan nää ja ollaan niistä kiitollisia ! :-) Oikein hyvää ystävänpäivää kaikille mun blogin lukijoille, toivottavast teillä on ollu rakkaudentäyteinen päivä ja ootte bongaillu omasta arkipäivästä söpöjä asioita! :) -kiitollinen, siunattu, onnellinen Sara

- Leikkivä koiranpentu

- Sauna

- Iltakahvit + suklaakakku

- Siivottu koti

- Mustikkapiirakka

- Herääminen myöhään ilman herätyskelloa

- Aurinkoinen ilma

- Aamiainen ystävän kanssa

- Töiden jälkeen: valmis ruoka

- Ilta-ajelut musiikkia kuunnellen ja penkinlämmittimestä nautiskellen

- Lapsen hymy ja nauru

- Ihanat työkaverit

- Uudet puhtaat lakanat <3

- Iltalenkki koiran kanssa

- Tähtitaivas

- Shoppailu

- Ravintolaillallinen

- Aamukahvi

- Sohvalla lössöäminen ilman kiireitä

- Villasukat

- Vaniljajäätelö ja marjat

- Lempisarjaan uppoutuminen

- Kaakao muumimukista

- Kirjan lukeminen viltin alla

- Takkatuli

- Kynttilät

- Aamuinen viesti "Hyvää työpäivää !"

- Ystävän kanssa vietetyt tunnit ja syvälliset keskustelut

- Isin hali

-  Suosikkibiisin soittaminen todella kovalla ja tanssiminen ääliömäisesti sen tahdissa

- Kahvitauot töissä ystävän/ystävien kanssa

- Alekupongit 

image.jpgKiitos mun ihanat ystävät et jaksatte ja tuette mua: jaatte mun kanssa elämän ilot ja surut, arjen ja juhlan ! ❤️😚

image.jpgimage.jpgimage.jpgItseään pitää välillä hemmotella; ihanassa seurassa viinilasillinen. ❤️🍷=👌🏽

image.jpgimage.jpgYstävänpäiväkorttien askartelua.... 💕✨