image.jpg

Terveisiä kylpylähotelli Peurungasta !! 😘

Tää päivä on ollu äärettömän raskas, fyysisest ja henksisesti. Oon ihan loppu! Sitä ku tutustuu uusiin ihmisiin, antaa itestään paljon ja keskittyy ryhmätehtäviin täysillä = voimat ihan loppu. Tää oli kyl tiedossa, täl kuntoutuskurssilla mietitään tunteita ja ajatuksia. Ja se jos joku on helvetin rankkaa! Se kun sä esittelet ittes, jaat omia kokemuksia, kuuntelet muita ja tutustut heihin vaatii ihan mielettömäst keskittymistä. Se on myös mielettömän kiinnostavaa, mutta vie paljon voimia. Etenkin vammaselta, jolla on kognitiivisia oireita.

Kognitiiviset oireet vaikuttaa muistiin ja oppimiseen. Se vaikeuttaa ajattelua, suunnittelua, arviointia, muistamista, päättelyä tai/ja sanojen löytämistä. Keskittymiskyky herpaantuu helposti ja ajatus karkaa. Siks kaikki tauot on tosi tärkeit tälläsel keskittymistä vaativalla kurssilla! Pienikin breikki tekee terää, ja saa taas aivot valpastumaan ja keskittymisen kohilleen. Ms-taudin yleisimpiin oireisiin kuuluu just kognitiiviset oireet, niistä kärsii tosi moni sairastunut. Mä en mielestäni hirveesti kärsi kognitiivisista oireista, mut tälläsen rasituksen jälkeen voin kyl kertoo et oon AIVAN LOPPU. :D

Meiän kurssilla on naisia, kaikki vanhempia kuin minä. Se oli mulle jo tiedossa alunperinkin, ja oon ihan ookoo sen suhteen et oon kurssin junnu. Yleensä oon se junnuin näissä piireissä. Koska nuorethan ei sairastu, ainakaan tälläsiin parantumattomiin sairauksiin! (Haha😂) Meiän kurssipäivät koostuu lähinnä näist erilaisist ryhmäkeskusteluista, mut onneks sekaan mahtuu myös ulkoilua, liikuntaa, hauskanpitoa ja omaa aikaa. Meillehän kuuluu tänne täyshoito, eli kaikki ruoat ja saadaa vapaasti käyttää kuntosalia ja kylpylää! Kylpylän mä ainaki tsekkaan jossaan välissä, kuntosalista en tiiä.

Tänää päivällä alotettiin meiän ryhmän kanssa tutustuminen erilaisten tehtävien kautta, oli hauskaa ja nimet jäi aika hyvin päähän! Saatiin selville myös muitten diagnoosivuodet, ja vähän muita faktoja toisistamme. Käytiin läpi meiän kurssin tavotteita ja odotuksia, sekä jokanen sai ottaa erilaisten korttien joukosta omia tavotteitaan kuvaavat kortit. Korttien merkitys sitten avattiin toisille, ja se nostatti tunteita pintaan. Mä en ihan selvinny kuivin silmin omien korttieni kertomisesta, mutta se tietyst kuuluu asiaan että tunteet nousee pintaan. Täst on hyvä jatkaa huomiselle ja uusiin tehtäviin ja tunnemyrskyihin!

Mun ei ollu tarkotus kirjottaa tästä päivästä mitään vielä, mutta jotenkin tän kaiken tunnesekamelskan jälkeen tuntu hyvältä ajatukselta jakaa näit fiiliksiä! Täs kirjotukses ei ollu mitään ihmeellistä, tää oli melkein kuin päiväkirjamerkintä. Tiivistettynä tää päivä: henkisesti raskasta mutta silti niin toiveikas fiilis! Ootan innolla huomista. ☺️❤️

Pitäkää kiva perjantai! ;) Mä ehk eksyn viel illal tansseihin tai bändiin laulamaan (mua siis kysyttiin jo bändin laulajaks, et ees haluu tietää..), tai sitte vaa nukahan väsyneenä sänkyyn! Ei voi tietää, saatan myös karata johonkin tai mennä lillumaan kylpylän poreammeeseen. Jokatapauksessa otan kaiken irti täst viikonlopusta, toivottavast te teette saman !! :) -väsynyt mutta onnellinen Sara 😴👊🏽☺️

image.jpg

 

image.jpg

Tää tyttö on ihan väsy !! :D Joten eiku collarit jalkaan ja lössöömään! 🐒🙊🙉🙈

image.jpg

Päiväl viel jakso ! 💪🏽😉

image.jpg