Ihanaa syksyistä iltaa kaikille ! Oon aikasemminkin kirjottanu aiheesta, mutta silloin se ei oikeastaan ollut ajankohtainen. Jokanen varmasti tuntee jossain arkisissa päivissään väsymystä, ja se on ihan normaalia. Väsymys voi johtua stressistä, liian tiukoista aikatauluista, huonosti nukutusta yöstä, fyysisestä tai henkisestä rasituksesta.. Syitä voi olla monia, mutta onneksi yleensä väsymyksestä ei kärsitä ajallisesti hirveän pitkään. Seuraavana yönä nukutut hyvät yöunet yleensä pelastavat monen fiiliksen ja taltuttavat väsymyksen. :)

Väsymykeen voi myös joskus syynä olla sairaus. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan yhtenä oireena koetaan väsymystä. Usein tämä onkin syynä henkilön väsymykselle, ja se halutaankin aina testata verikokeilla lääkärintutkimuksissa. Mä kävin työterveydessä keskustelemassa mun väsymyksestä, ja mut ohjattiinkin suoraan verikokeisiin. Kokeissa otettiin hurja määrä verta, ja niillä saatiin poissuljettua esim. kilpirauhasen vajaatoiminta. Mun veriarvoissa ei ollut mitään poikkeavaa mikä voisi selittää mun väsymyksen.

Mua on viimeaikoina piinannut turhauttava väsymyksen tunne. Lääkäri laitto sen ms-taudin piikkiin. Ms-taudista ja väsymyksestä puhuttaessa käytetään termiä fatiikki. Joku saattaakin muistaa kun oon kirjotellu aikasemminkin tästä sanahirviöstä: Fatiikista !  Fatiikki on ms-tautia sairastavalla henkilöllä totaalista väsymistä, uupumista. Kun kroppaa ja kehoa kuormittaa päivän mittaan, jossain vaiheessa se vaan väsähtää eikä aivotkaan suostu enää yhteistyöhön. Monilla ms-potilailla tätä tapahtuu päivän mittaan, jollain pahin kuormitus osuu keskipäivälle... Jokatapauksessa fatiikki ei liity siihen että olisi vaan laiska tai ei kiinnosta/jaksa, vaan siihen että vaan väsyy todella eikä pysty toimimaan. Jollain fatiikki syö kognitiivisia toimintoja, eli aivotyöskentelyä. Ajattaleminen, keskittyminen, hahmottaminen ja muistaminen hankaloituu. Yritä siinä nyt sitten tehdä vaikkapa erityisen tarkkaa toimistotyötä? :D

Mä vaa oon oikeastaan väsynyt. Ok pakko myöntää joskus en muista asioita, enkä ehkä ajattele kaikkein kirkkaimmin, mutta en tiiä uskaltaisko niitä laittaa fatiikin piikkiin. 😅 8h työpäivät on välillä aika raskaita, monesti tulee lysähdyttyä sängyn pohjalle heti työpäivän jälkeen. Ajatus kauppareissusta suoraan töistä kotimatkalla on välillä liiankin haastava! Työpaikallamme harrastetaan myös näitä pitempiä työpäivä-putkia, esim pari viikkoa sitten olin kahdeksan päivää putkeen töissä ja sitten vasta pari päivää vapaata. Niistä putkista palautuminen vie kyllä aikaa ! Lisäks meiän työ on fyysisest suht kuormittavaa, on paljon kävelyä, seisomista, nostelua, liikkumista.. Hirveesti ei saa hengähtää missään vaiheessa, vaan kokoajan täytyy olla valppaana ja palvelualttiina. 

No mitä tähän oireeseen ois tehtävissä? Eipä oikeastaan mitään. Lepää kun pystyt, säännöllistä arkeas niin ettei se olis liian kuormittavaa, terveelliset elämäntavat, syö hyvin ja nuku yösi hyvin, liiku säännöllisesti.. Fatiikki on inhottava oire joka ei näy päällepäin, sitä on vaikea tulkita ja hankala selittää toiselle ! Mä toivon että saisin jatkossa työelämässä vähän apua tähän ongelmaan, katotaan mitä työterveydessä asialle keksitään..

Nyt etenkin syksyllä moni varmasti painii samojen asioitten kanssa, miten jaksaa pimenevissä illoissa ! Toi kelikin tekee hurjasti, auringonvalo kun vähenee ni vähemmästäkin energiatasot madaltuu. Muistetaan vaan syyä vitamiineja ja puhdasta ruokaa, siit saa hyvin elinvoimaa! Sitku muistaa viel nukkua yönsä hyvin ja nauttia raittiista ulkoilmasta, ni varmasti tuo vähä lisää energiaa jokasen arkeen. Tsemppiä kaikille pimeneviin syysiltoihin, koittakaahan jaksella ! :-) Mä kerron jatkossa miten mä oon jaksellu mun fatiikin kanssa! - välilvähänväsy-Sara 😴

image.jpgimage.jpg