JEEEEE !!! Vuos sitte en olis voinnu kuvitella tĂ€tĂ€, mut nyt voin ilokseni sanoa ettĂ€ mulla on blogin kirjoitusta takana YKSI VUOSI ! Wuhuuu vuosipĂ€ivĂ€ ! 😍

Vuos sitten asiat oli monella tavalla aika eri tavalla. MÀ olin silloin jo parantumattomasti sairas, ja mietin paljon mielessÀni sairauteen ja elÀmÀÀn liittyviÀ asioita. Mun pÀÀssÀ oli paljon mielipiteitÀ ja kyseenalaistuksia, mun mielessÀ pyöri paljon ideoita ja tarinoita. MÀ mietin silloin hirveesti miten voisin kertoa tÀstÀ sairaudesta enemmÀn, olinhan ollut siitÀ alusta asti todella avoin. Aktiivinen somen kÀyttÀminen vauhditti asiaa, ja ajattelin ettÀ mun kirjotustaidoille vois löytyy uudenlainen kanava: oman blogin kirjoittaminen ! Silloin puntaroin asiaa aika paljon: Uskallanko? Voinko? Pystynkö? Jaksanko? Kirjottaisinko tuntemattomana? Uskaltaisinko julkaista sitÀ omalla nimellÀni? Uskaltaisinko antaa some-tilillÀni kasvot kirjoituksilleni? 

- Ja uskalsinhan mÀ. Ja oon tosi ilonen siitÀ nyt. Ja kiitollinen.

Mun kirjotuksethan ei oo kĂ€sitelly pelkkÀÀ sairauttani vaan koko elĂ€mÀÀni. Mutta loppujenlopuksi sairaushan on osa elĂ€mÀÀni, joten kaikki mitĂ€ kĂ€yn elĂ€mĂ€ssĂ€ni lĂ€pi kĂ€velee kĂ€sikĂ€dessĂ€ sairauteni kanssa. Sairaus on osa mun elĂ€mĂ€n valintoja, se on lĂ€snĂ€ jokasessa hetkessĂ€, halusin sitĂ€ tai en ! 😅

Kirjotuksillani ei sinÀnsÀ oo ollu mitÀÀn tavotteita. EhkÀ oon kirjottanu vaan omaksi ilokseni ja omaksi hyödykseni - onhan tÀÀ aika terapeuttista purkaa tuntemuksiaan ylös. Kirjottamalla saa asioihin aivan uuden perspektiivin, asioita kÀsittelee hiukan eri kannalta. Niihin saa paljon konkreettisemman kosketuksen kun nÀkee ajatuksiaan kirjotettuna ! Oon myös ilonen siitÀ ettÀ tulin "kaapista ulos" ja olen ylpeÀsti se "vammanen tyttö" joka kirjottaa koettelemuksistaan avoimesti. Jos mun teksti auttaa yhtÀkin ihmistÀ maailmassa, olen tosi ilonen ! Jos se saa edes jonkun ajattelemaan asioista eri tavalla, tuomitsematta ja ennakkoluulottamasti: oon enemmÀn ku superiloinen. Maailmassa on liikaa ennakkoluuloja jota olisi kiva vÀhentÀÀ kirjotusteni avulla.

Vuodessa on tullu aika paljon paljastettua tĂ€nne kaikkea. EhkĂ€ jonkun mielestĂ€ liikaakin? Ja liian yksityisiĂ€ asioita? Voi olla, mut se on vaan sun mielipide ja mĂ€hĂ€n kirjoitan mitĂ€ haluan. 😈 Varmasti mun tekstien rivien vĂ€listĂ€ on ollut luettavissa mitĂ€ mielenkiintoisimpia asioita, jos vaan on osannut bongata ne sieltĂ€. Vuoden sisÀÀn on tapahtunut niin paljon muutoksia, ettĂ€ en olis voinnu mitenkÀÀn olla sivuuttamatta niitĂ€ tekstissĂ€ni. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, eritoten elĂ€mĂ€n myllerrykset ja koettelemukset, ne on suoraan yhteydessĂ€ terveydentilaani ja vointiini. SIksi niitĂ€ ei mitenkÀÀn olisi voinnut jĂ€ttÀÀ kertomatta, sekĂ€ niistĂ€ kirjoittaminen on erittĂ€in palkitsevaa ja henkisesti vapauttavaa !

Vuos sitten mun asumismuoto oli ihan eri. Asuinpaikka oli ihan eri. Mun sairauden tila oli ihan eri. Mun tulevaisuuden suunnitelmat oli ihan erilaiset. Vuoteen mahtuu paljon kyyneleitÀ, naurua, hymyÀ, tavaroiden pakkaamista, tavaroiden purkamista, ajettuja kilometrejÀ, kokemuksia, uusia ystÀviÀ, uusia lÀÀkÀreitÀ, uusia hoitomuotoja, uusia lÀÀkkeitÀ... Jos vuoteen mahtuu jo nÀin paljon uusia juttuja, en voi ees kuvitellakkaan mitÀ loppuelÀmÀllÀ on tarjottavana !

Aion jatkaa kirjoittamista tĂ€n vuodenkin jĂ€lkeen. TÀÀ on ollu erittĂ€in palkitsevaa ja ihanaa :') Kaikki kommentit, yhteydenotot, kannustukset on olleet niin mahtavia ! Oon jokasesta niistĂ€ erittĂ€in kiitollinen ja onnellinen. Pari kertaa baarissa on tullut kommentteja blogistani, se on aika mageeta. EmmĂ€ mitÀÀn julkisuutta tĂ€llĂ€ tavottele, lĂ€hinnĂ€ vaan sitĂ€ ettĂ€ jos jollain olis kysyttĂ€vÀÀ tai kommentoitavaa sairaudesta tai terveydestĂ€ olis mahtavaa ku niistĂ€ vois tulla avoimesti juttelemaan. TĂ€hĂ€n vuoden varrelle on sattunut monia viestejĂ€ jolla on haluttu kertoa omasta sairaudestaan tai elĂ€mĂ€ntilanteestaan mitĂ€ voi verrata mun kokemuksiin. On ehkĂ€ parhaint ikiin et niistĂ€ on kerrottu mulle ! Oon niin otettu tĂ€stĂ€. đŸ˜ŠđŸ™đŸœ Toivon et jatkossaki sĂ€ just voit tulla juttelee mulle kaupan kassajonossa tai vaikka sit siellĂ€ baaritiskillĂ€. 😘😂 tai lenkillĂ€. tai somessa. tai ihan missĂ€ vaan ! Se ois mahtavaa. 

Vaikka mĂ€ kirjotan tĂ€tĂ€ vain omaksi ilokseni, on ihan Ă€lytöntĂ€ huomata se tosiasia ettĂ€ mun tekstiĂ€ lukee silti moni muukin ihminen. TÀÀllĂ€ Vuodatuksessa on oma laskuri mistĂ€ nĂ€en pĂ€ivĂ€-pĂ€ivĂ€ltĂ€ kuinka moni on eksynyt blogini sivuille ! Aina uuden tekstin julkaisupĂ€ivĂ€nĂ€ on ollut eniten kĂ€vijöitĂ€, mutta silti suht tasasesti pitkin viikkoja. Joten ISO KIIIIITOS siitĂ€ ! Se lĂ€mmittÀÀ mieltĂ€ ettĂ€ mun asiat ja nĂ€kökulmat kiinnostaa edes hiukan. 😘

Siks mĂ€ haluisinkin tehĂ€ listan (tiiĂ€tki jo et tykkÀÀn niistĂ€ !) ja kiittÀÀ teit ihan jokasta ! MĂ€ toivon et sĂ€ löydĂ€t just sut ittes tĂ€stĂ€ listalta, jostain tai joistain kohdista. ❀

Kiitos:

- sulle joka luet tÀtÀ huvikses. Mielenkiinnosta, miten tol random vammasel tytöl elÀmÀssÀÀn menee.

- sulle joka luet tÀtÀ koska tunnet mut, tiiÀt minut ja mun elÀmÀn. Siks haluut tietÀÀ miten mun viimisemmÀt magneettikuvaukset / lÀÀkÀrikÀynnit / sekoilut elÀmÀs on menny.

- sulle joka luet tÀtÀ koska haluut vaklaa mun elÀmÀÀ ja löytÀÀ siitÀ juoruttavaa. Varmasti oot löytÀny paljon seikkoja josta on pystyny juoruilee ja kritisoimaan ja vetÀÀ omia johtopÀÀtöksiÀ miten asiat on menny ! Kuka jÀtti ja kenet ja minkÀ takia, toivottavast on ollu viihdyttÀvÀÀ ja tuut lukee tekstiÀni vielÀ uudestaankin. ;)

- sulle joka luet tÀtÀ aina töissÀ, kun ei oo parempaakaan tekemistÀ ja työaikaa pitÀis jollain tavoin tuhlata. Palkka juoksee, minÀ en ! = oikein ! :D

- sulle joka luet tÀtÀ kÀnnykkÀs nÀytöltÀ ehkÀ hÀtÀsesti ja keskittymÀttÀ. Mut sÀ luet silti ja oon kiitollinen siitÀ ettÀ sua ees vÀhÀn kiinnostaa. 

- sulle joka luet tÀtÀ kÀnnissÀ bileissÀ etkÀ tajua yhtÀÀn mitÀÀn mitÀ oon kirjottanu ja ihmettelet sen jÀlkeen mihin laitoit viinilasis ja lÀhet ettii kavereitas. Kiitti tÀst, arvostan !

- sulle joka luet tÀtÀ julkisissa kulkuvÀlineissÀ, ehkÀ sen takia ettei tarvi jutella mitÀÀn viereen istuneen vanhan papan kanssa. Ihan hyvÀ keino esittÀÀ kiireistÀ, mut voisit sÀ silti pari sanaa vaihtaa sen papan kanssa !

- sulle joka etti tietoa googlesta "invapaikalla" - tekstillÀ ja eksyit mun sivuille. Mietit varmaa et wtf miten hitos tÀÀ blogi liittyy mitenkÀÀn invapysÀköinti-lupaan mut toivottavast löysit vihdoin internetin ihmeellisestÀ maailmastas etsimÀs ja ehkÀ samalla myös tutustuit mun blogiin !

-  sulle joka painit sairautes kanssa ja oot seurannu mun blogia. Toivottavast oot saannu sieltÀ jonkunlaista apua, tai ees vÀhintÀÀn pienen hymyn huulilles lukiessas kirjotuksiani. ElÀmÀÀ jaksaa elÀÀ kuitenkin paljon paremmin jos pitÀÀ positiivisen asenteen eikÀ ota kaikkea niin vakavasti !

-  sulle joka oot eksyny mun blogiin instagram-tilini kautta. EhkÀ oletit et tÀÀ tili kÀsittelee mÀyriksiÀ ja niitten hassua sielunelÀmÀÀ, tai ettÀ oon jokui höpöhöpö-muotibloggari? YllÀtyitkö? Toivottavast et pettyny ku blogini ei sisÀltÀnykkÀÀn hirveesti mÀyrÀkoirien kuvia tai uusimpia meikkivinkkejÀ. ;<

- sulle joka jaksat joka kerta mun blogipÀivityksen jÀlkeen kehasta et "Hyvin kirjotettu !". Se tuntuu ÀÀrettömÀn hyvÀltÀ, vaikkei teksti omasta mielestÀni ollutkaan mitÀÀn parhainta kirjoitustani. Mut aina voin parantaa ja rakastan palautetta - niin hyvÀÀ kuin huonoakin.

- sulle joka kÀvit vaan kattoos kuvat blogitekstini lopusta, ja totesit ettÀ kivoja kuvia. Vitut tekstistÀ, ei sil niin vÀliÀ ! Kukin tyylillÀÀn, kaikki kÀy, saa kÀydÀ kattelees pelkÀt kuvatkin. ;)

- sulle joka oot linkittÀny mun blogisivun suosikkeihis ja kÀyt aina vÀlillÀ kattomassa oonko kirjotellu uutta. (tuskin tÀllÀsii on, mut aina saa uneksii ! :'DDDD)

- sulle joka oot mun ystĂ€vĂ€ vaikka en aina kerkeis kertoa sulle mun elĂ€mĂ€n asioita, vaan luet ne ekaksi blogistani ja vasta jĂ€lkikĂ€teen jutellaan niistĂ€. Erityiskiitos ettĂ€ jaksat silti olla mun ystĂ€vĂ€ ja tuet mua joka kerta mun elĂ€mĂ€n myllerryksissĂ€ ja vaikkeanimisten lÀÀkkeiitten vaihtamisen  kanssa. 💗

- erityiskiitos myös sulle joka tuet mua joka pĂ€ivĂ€ mun arjen kanssa. SĂ€ sanoit mulle vuos sitte ettĂ€ susta tulee mun blogin ykkösfani, ja sitĂ€ susta todellakin tuli. SĂ€ kĂ€yt mun kaa lĂ€pi kaikki lÀÀkĂ€ikĂ€ynnit ja vertailet eri vaihtoehtoja lÀÀkkeiden suhteen. SĂ€ jaat elĂ€mĂ€s mun kaa, ja mĂ€ omani sun. Kiitos kun luet mun blogin joka kerta ensimmĂ€isenĂ€, bongaat sieltĂ€ kirjotusvirheet ja mietit synonyymeja eri sanoille. Kiitos kun nukahdat mun viereen joka yö, teet mulle Ă€lyttömĂ€n hyvÀÀ ruokaa joka kerta, naurat mun kanssa mitĂ€ tyhmemmille jutuille, piikittelet mua mun fiksuista teoista ja sanoista, rakastat sitĂ€ kun "sivuutan" sut joka tekstissĂ€ni, kiitos kun mietit mut kanssa tulevaa ja tulevaisuutta ja kiitos kun rakastat mua just tĂ€llĂ€senĂ€ kun oon. 💕

Löysit ehkĂ€ ittes tuolta? Jos et, ni mĂ€ haluan kiittÀÀ just sua ku oot jostaa syystĂ€ eksyny mun blogiin ! En tiiĂ€ ootko löytĂ€ny tÀÀltĂ€ mitÀÀn kivaa, huonoa, hauskaa tai tylsÀÀ mut jokatapauksessa KIITOS ja toivottavast tuut jatkossakin ! :D MĂ€ jatkan mun elĂ€mÀÀ, ja kirjottelua, parantumattomasti sairaana, mut pidĂ€n mun mielen silti positiivisena kĂ€vi mitĂ€ kĂ€vi. Kuulette minusta jatkossakin. 😘 - syvĂ€stikiitollinen - Sara đŸ˜ŠđŸ™đŸœ

image.jpg

VuodenpÀivÀt jo kirjoteltu - ja jatkoa luvassa ! <3

image.jpgimage.jpgimage.jpg

Mun elÀmÀni tÀrkeimmÀt. <3

image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Â