Syksyistä viikonloppua kaikille ! Ilma alkaa pikkuhiljaa kylmentyä ja hiukset lentää päästä ulkona syystuulen takia. 😅 Mut eihän se meitä haittaa ku muistetaan pukea tarpeeksi päälle, pipo päähän ja huivi kaulaan! Nautitaan pirteästä ilmasta ennenkuin loskakelit jälleen saapuu..

Mun syksy on alkanu aika sekavasti. Hirveesti on ollu lääkesuunnitelmia yms. mitä on jouduttu muokkailemaan erinäisten asioiden takia. Mä en ite oikeen oo varma lääkkeiden tarpeellisuudesta, nyt ainakaan kun oon pärjänny hyvin ilmankin. Mikään lääke ei kuitenkaan paranna mua tai pysäytä sairauden etenemistä, joten tuntuu hiukan turhauttavalta ottaa lääkettä minkä sivuvaikutukset voi olla todella rajoittavia. Onko järkeä aloittaa lääkitys jonka sivarit voi olla sairauden oireita pahempia? Vai ollakko ilman lääkettä joka (ehkä?) voi hidastaa sairauden etenemistä jolloin ms-tauti ei toisi uusia oireita?

Nää on taas niitä kysymyksiä minkä kaa mulla palaa hermo. Tää on aika paskaa, koska mistään et voi olla varma, teit miten päin tahansa. Kukaan ei voi antaa sulle oikeita vastauksia tai neuvoja, ei ees lääkärit. Sairaalat tottakai kannustaa lääkkeen aloittamiseen, siihen tietysti voi olla syinä monet asiat kuten provikat lääkkeiden määräyksistä. 🙄 Kukaan tietenkään ei voi pakottaa sua ottamaan määrättyjä lääkkeitä vaikka niistä ois kuinka reseptit sulle kirjotettu. Sä ite päätät mitä lääkettä käytät tai et. Mä en tiä kuinka oikeessa oon näistä provikka-jutuista tai muista, tää on ainoastaan mun omaa spekulointia lääkkeiden aloitukseen.

Anyway joka tapauksessa mä alotan Avonex-lääkityksen tiistaina. Oon ennenkin kirjotellu näist lääkevaihtoehdoist, ja tää oli se lääke mikä kerran viikossa pistetään lihakseen. Tää oli myös mun ensimmäinen ms-lääke 3vuotta sitten, joka lyhyen käytön jälkeen vaihdettiin vahvempaan. Nyt palaan taas Avonexiin, ja toivon että sivuvaikutukset olis vähäsemmät kuin ensimmäisellä kokeilukerralla. Silloin mulla tuli pistoksen jälkeen flunssankaltaisia oireita, kuumetta, olo oli kuin katujyrän alle jäänneenä. Sivareita yritettiin ehkäistä särkylääkkeen avulla, ennen pistosta aina särkylääkettä naamaan. Viime kerralla se ei kyllä oikein tehonnut, mutta katotaan nyt miten lääke alkaa vaikuttaa! Voihan olla etten kärsi ollenkaan sivuvaikutuksista, ainoastaan positiivisista vaikutuksista jotka vois vähentää jotain ms-tautini oireita esim. väsymystä? Lets see, raportoin asiasta jokatapauksessa myöhemmin ! 💉

Nää kaikenmaailman lääkkeet on kyl tosi ristiriitasia. Eihän kukaan haluaisi syödä turhaan lääkkeitä ! Jos niistä ei ole sulle mitään hyötyä tai etenkään silloin jos se tuo mukanaan haittoja elämääs. Näit juttui on tosi vaikee puntaroida, ja ku ei oo mitään ennustajan palloo mist näkis tulevaisuuteen mikä ois oikee ratkasu. Se voi olla et mun vointi ois ihan jees parikyt vuotta ilman lääkkeitä. Mut uskaltaisitko ite ottaa sellast riskii? Entä jos kulman takana vaanii pahenemisvaihe mikä ehkä vois olla estettävis jollaan lääkityksellä. Tai jos sulle jää pahenemisvaihesta jotain parantumattomia oireita tulevaisuutees, esim kävelykyky menee kokonaan. Mikään lääke ei tietenkään sataprossasest estä näitten pahenemisvaiheiden ilmaantumista, mutta onhan silläkin väliä tuleeko tää pahenemisvaihe huomenna vai viiden vuoden kuluttua.

Entä jos sun vointi on nyt ns. normaali, ja aloitat lääkityksen josta aiheutuu inhottavia oireita sun normaaliin elämääs? Onks se sen arvosta sitten? Mun vointi on ollut todella hyvä, (näit mun perus oireita lukuunottamatta) eli oikeastaan ihan normaali. Mitään muutoksia tai pahenemisia ei ole tullut. Mut kuinka kauan tää kestäis/kestää? Sitä kun ei kukaan osaa ennustaa. 🔮

Se ainut konkreettinen seuranta sairauteni suhteen on ne hiton magneettikuvat. Noh, nyt mä viimein pääsen sinne taas, ens torstaina. Kävin viimeksi ennen diagnoosiani, eli 3,5 vuotta sitten. Onkin hyvin jännä nähä onko kuvissa tapahtunut minkälaista muutosta ! Vai onko tilanne samanlainen kuin kolme vuotta sitten. Pelottavaa.

Mut eiku suunta eteenpäin! Jokatapauksessa hymyillään, tuli sitten lääkkeestä sivareita, tai mitä tahansa magneettikuva näyttääkin. Vaikka välil vähän pelottaakin, näihin seikkoihin ei voi itse vaikuttaa vaan on mentävä elämässä eteenpäin, kävi miten kävi. Toivon teille kaikille rohkeutta tulevaan ja iloisia syksyn kylmeneviä päiviä ! :-) - missämunlääkkeet- Sara 💊🙋🏻


image.jpg

Typerät lääkkeet.. 👎🏼😐

image.jpg

Nasu on kyl niin ihana piristys arkeen ! ❤️

image.jpgimage.jpgimage.jpg