JIHUUUU pakko heti hehkuttaa ja kertoo teille ! :) Tänään nimittäin meillä kotona kävi maahantuoja sekä apuvälinekeskuksen henkilökuntaa ja he valmistavat minulle minun mittojen ja tarpeitteni mukaan pyörätuolin! Just mulle! Mahtavaa ! Mäpäs kerron eka vähä taustoja...

Mun kävelykyky on huonontunut todella paljon viimeisen puolen vuoden aikana. Mähän käytän nykyään aina kävelykeppiä kodin ulkopuolella. Tuntuu vaan ettei se enää aina riitä, tuntuu ettei jalat vaan jaksa kantaa enää kunnolla. Ja pelkkä kävelykeppihän ei siinä asiassa auta yhtään, se ei tuo muuta kuin tukea kävelyyn muttei helpota mitenkään jalkojen kuormitusta.

Onneksi on olemassa apuvälineitä ja apuvälinelainaamo! Marssin Kouvolan kaupungin apuvälinelainaamoon jossa fysioterapeutti arvioi tarvettani ja testailimme erilaisia tuoleja. Ongelmaksi asiassa muodostui että tuolin pitäisi olla niin kevyt, että saisin sitä itse kuljetettua mukanani. Eli saisin sen itse nostettua auton takapaksiin ja sieltä pois. Muutenhan siitä ei oikein ole mitään hyötyä jos en saa sitä itse hallinnoitua. Lainaamolla olevat tuolit ovat pääosin työntötuoleja, ja aika painavia malleja. Kokeilimme kevyimpiä malleja, mutta ne olivat silti minulle painavia nostaa. Tuolit ovat todella näppäriä ja kevyitä kääntymään ja niillä on todella helppo rullailla! Mutta se mukana kuljettaminen olikin sitten haastavampi osio.

Käynniltäni sain mukaani lainatuolin, joka oli sieltä kevyimmästä päästä. Tuolista myös irtoaa pyörät, ja jalkalauta, jolla saa tuolin painoa hiukan kevyemmäksi. Tuolin purkaminen ei ole kuitenkaan minulle vaihtoehtona, koska tasapainoni on senverta heikko että en voi joka kerta autoon mennessäni ja poistullessani kasailla ja purkaa tuolia, ja sitten nostella takapaksiin. Siinä on liikaa fyysistä rasitusta minulle. Siksi päädyimmekin tähän ratkaisuun että sain lainatuolin mukaani kotiin ja yhdessä avustajani kanssa pääsisin testailemaan tuolia kodin ulkopuolelle ! Yksin en kuitenkaan alkaisi tuolia kuljettamaan mukanani, vaan odottaisin räätälöityä tuolia mikä olisi tehty just minulle mittojeni mukaan. :) Ja tänään tosiaan se projekti etenki vauhdilla eteenpäin!

Tänään kotiimme saapui Kotkan apuvälinekeskuksesta työntekijä sekä pyörätuolifirman maahantuoja. Yhdessä mietimme ja mittailimme mulle sopivaa pyörätuolivaihtoehtoa. Tiesitkö että pyörätuolin painoon vaikuttaa sen käyttötarkoitus, jalkatuet, rengasvalinnat, pehmusteet, käsinojien valinta, työntökahvat.... Siis tosi moni juttu! Monilla eri seikoilla pyörätuolia saadaan yksilöityä just tietyn henkilön tarpeisiin. Tällähetkellä minulla lainassa oleva tuoli on hiukan liian leveä minulle, sekä hiukan liian korkea. Tämä uusi tuoli on siis jo näiden seikkojen muokkauksilla heti kevyempi ja näppärämpi! Tuoliini tehdään myös kaatuva selkänoja, mikä mahdollistaa pyörätuolin pakkaamisen pienempään tilaan.

Kuinka siistiä! Oon tästä todella innoissani. Maahantuoja sanoi että tuolin valmistuksessa menee noin 4 viikkoa, ja he tuovat sen sitten kotiini. (+samalla tulevat moikkaamaan Urho-vauvaa, ihastuivat häneen nimittäin :D) Pyörätuoli mahdollistaa liikkumista ihan eri tavalla, ei tarvi pelätä mitään matkoja tai kulkemista, vaan tietää että jaksaa ja pystyy aivan eri tavalla. :) Jatkossa pyrin silti käyttämään jalkojani mahdollisimman paljon niiden toimintakyvyn ylläpitämisen takia, mutta kun tiedossa on vaikka pitkä shoppailureissu kauppakeskuksissa voin lähteä sinne iloisin mielin rullaillen eteenpäin!

Pyörätuoliin "joutuminen" ei siis ole mikään hidaste, vaan päinvastoin! Se mahdollistaa menon jatkumisen. Ja lupaan että meno jatkuukin vauhdikkaasti, eikä pysähdy koskaan ! ;) Tää on niin kiva juttu et vitsit en malta oottaa oman tuolin saapumista! <3 -rullaileva Sara

IMG-20190227-WA0024.jpg

Pyörätuolin käsinojat ovat hyvät juuri oikealle imetysasennolle. ;)

IMG_20190314_134213.jpgIMG_20190227_161925.jpg

Pyörätuolin kyydissä tykkää olla niin Nasu kuin Urho ! 

IMG_20190226_204503.jpg