image.jpg

Tässä mun hiukan erilainen päivä ! Mulla alotettiin tänään siis ms-lääkitys, lääke nimeltään Gilenya. Mulla on ollu sama lääke käytössä aiemminkin, mutta kesäkuussa se jäi tauolle syystä x ja nyt alotetaan uudelleen. Gilenya on pillerilääke joka otetaan joka päivä, ja ensimmäistä kertaa otettaessa on aloitettava sairaalalla. Sairaalalla ollaan 6h seurannassa, jossa tarkkaillaan sykettä ja verenpainetta koko päivän ajan sekä mahdollisia oireita ja lopuksi vielä käydään EKG:ssä eli sydänfilmissä. Eilen multa otettiin tarvittavat verikokeet ja sydänfilmi, tarkistettiin onko kaikki OK lääkkeen aloittamista varten. Jos seurannassa ei tapahdu mitään ihmeellistä, 6h riittää ja pääsen sitten kotiin. Jos ilmaantuu oireita tai sydämensyke on alle 45 lyöntiä minuutissa, täytyy tarkkailua jatkaa. Jos syke madaltuu liikaa jossain vaiheessa seurantaa, voidaan sitä yrittää kohottaa jumppailuilla pitkin sairaalan käytäviä.  Lets katotaan miten tytön käy ! ;)

image.jpg

7.30 Kamat kasaan ja kohti sairaalaa ! Tiiän että päivästä on tulossa pitkä ja tylsä, joten pakkaan mukaan läppärin, musaa, kirjan, lehden, suklaata, karkkii, salaattiannoksen ja energiajuoman ! Eiköhän näillä yks sairaalareissu selätetä. 😅

8.00 Hoitaja ohjaa mut omaan huoneeseen missä vietän koko päivän. Huone on ihan normaali lääkäreitten vastaanotto-huone: Huoneen perällä iso pöytä missä tietokone ja tulostin, erilaisia lääkärivälineitä pitkinpoikin huonetta, pari pöytää, tommonen hoitosänky..... Eipä mitenkään hirveän viihtyisä, mutta mä leiriydyn nojatuoliin ja levitän tavarani reteesti viereiselle pöydälle! Sitte alotetaan lääke, eli nappaan vesilasin kouraan ja nielen yhden Gilenya-kapselin veden kera. Iha normi pilleri/kapseli, ei poikkea mistään muista lääkkeistä ulkomuodollisesti mitenkään. 💊 Hoitaja mittaa multa verenpaineen ja sykkeen mikä mitataan joka tunti ja kirjataan ylös. Verenpaineet ok 113/88, syke 61

9.00 Hoitaja tulee mittaamaan multa taas paineet sekä sykkeen. Paineet 115/79, syke 54. Arvotaan hoitajan kanssa mun arvoja, koska syke suht matala jo tässä vaiheessa alotusta. Eilisen EKG:n syke oli ollut myös alle 60, joten vois päätellä että mun normisyke on vaan vähän matalampi. Vointi hyvä, hiukan väsyttää aamuinen herätys ja tää tylsähkö jumittaminen. 😂

10.00  Syke on 59. Hoitaja oli sitä mieltä ettei alhanen syke johdu vielä lääkkeestä, on vaan mun normaalia sykettä. Kysy että oonko alkanu treenaamaan et sen takii mun leposyke ois parempi. :D Nauroin. En oo alkanu treenaamaan, en. Verrattiin mun edelliseen lääkkeen aloitus-tietoihin (1,5v sitten), jossa mun syke oli ollu vähä korkeempi ja laskenu vasta muutaman tunnin kuluttua aloituksesta. Lääkkeen alotuksen pitäis alkaa vaikuttamaan sykkeeseen vasta puolessa välissä seurantaa, joten luultavasti mun alhanen syke on nyt siis vaan normisykettä jolloin oletettavissa ois että mun syke laskee tänään suht alas. Tiedossa siis varmaankin sairaalajumppaa sykkeen kohottamiseksi. 😁😉

11.00 Hmm syke laskenut 55. Luultavast täst se alamäki nyt sit alkaa. :D No ei se mitään, katellaan ja ihmetellään! Olo edelleen hyvä, suklaata ja mädärii naamaan ja tylsyys huipussaan. Verenpaine 110/66.

11.45 Olin matkalla vessaan kun käytävällä vastaan tuli vanhempi miespotilas. Minut nähdessään hän kysyi "Koskas tänne on noin nättejä hoitajia tullut töihin?" Awww ehkä maailman ihanin kommentti ! Mies ei meinannut uskoa kun sanoin että oon kuule itekki tääl vaan potilaana. Ihana piristys tähän hiukan tylsähköön päivään.. :)

12.30 Ahh olipas ihana salaattiannos ! Sai vähän energiaa päivään. <3 Hoitaja tuli ja mittas taas paineet ja sykkeen, 115/70 ja syke oli 56. Mietittiin että ehkä se ei ton alemmas sitten putookkaan. Toivottavast ei, ni pääsisin ajoissa kotiin eikä tarvis jäädä tarkkailuun yhtään pitemmäks aikaa ! :)

13.30 Syke 55. Hoitajii mietityttää tälhetkel se että onko tää alin syketaso vai aleneeko se vielä... Että alkaisko syke pikkuhiljaa nousemaan tästä, vai eikö oo vielä laskenutkaan. Ainakin yks vielä mittaus pitää tehä ennen EKG:tä, ja lääkäri kattoo myös mun sykkeitten janan. Hmm vähä arveluttaa että pääsenkö täältä kotiin ajoissa alhaisten sykkeitteni takia 😐

14.05 Syke 56. Nyt mitattiin hiukka nopeemmin, jotta kerkeen vielä sydänfilmiin labraan joka on auki kolmeen asti ! Lääkäri päättää lähenkö sinne nyt samantien, ja mitä sen jälkeen. Katsotaan !

14.30 Käytiin sairaalan toisella puolella labrassa EKG:ssä! Se on ihan kivuton toimenpide, ja se otetaan sen takia ettei lääke ole aiheuttanut sydämeen rytmihäiriöitä tai muita muutoksia. Kroppaan kiinnitetään elektrodit eli lätkät, jotka mittaa sydämen toimintaa sähköimpulsien avulla. Lääkäri katto sen tuottaman sydänfilmin ja sen pitäis olla ok! Joten eiku tyttö kotiin alhaisten sykkeitten kanssa! 😅

Tiivistettynä: Hyvin tylsä 7h päivä alhaisten sykkeiden seurassa. En nähny koko lääkäriä koko päivänä, vaikka mulla piti olla kontrollikäynti samaan aikaan. Sairaslomatodistuksen saan postissa, koska lääkäri (yllättäen) unohti sen kirjoittaa, koska ei edes tavannut minua ! Tää tämmöin sairaalatouhu, verikokeet ja ekg:t on mulle arkipäivää, mutta monelle pelkät verikokeet kerran viidessä vuodessa tuottaa jo hankaluuksia ! Gilenya-lääke voi aiheuttaa muutoksia maksa-arvoissa sekä valkosoluissa. Verikokeita otetaankin lääkkeen aloittamisen jälkeen useasti, ensimmäisiin verikokeisiin _pääsen_ jo kuukauden kuluttua ! Gilenya alentaa valkosolujen määrää veressä, joten sitä on ainakin tarkkailtava että valkosoluarvot pysyvät kuitenkin riittävän korkealla lääkkeen jatkamiseksi. Jos valkosolut veressä putoo liian alas, lääkettä on tauotettava tai lopetettava kokonaan ! On siis hyvä että verikokeita on säännöllisesti lääkettä käyttäessä, ettei tule mitään vakavempia ongelmia voinnissa.. 🤒

Täst tää siis lähtee! Joka päivä pilleri naamaan ja menoksi. :-) Mä en tiiä onks se niin hyvä asia myrkyttää kroppaansa vahvoilla lääkkeillä, mut ne on nyt tällähetkellä välttämättömät sairauteni vuoksi. Emmä kuitenkaan uskalla olla ilman lääkettä peläten kokoajan mahdollisia pahenemisvaiheita ! Epävarmuuden minimointia, ja asioiden tärkeysjärjestykseen asettelemista. ;-) Aikuismainen ratkaisu? Kuulutaan taas myöhemmin, kirjottelen jatkossakin miten lääkkeen kanssa sujuu tai ei suju, saa nähä !! Hyvää kevään jatkoa kaikille ! 😎🌷☀️ - vammasen normi-arkea -Sara

image.jpg

Näillä eväillä selvittiin koko päivä ! 😍👌🏽

image.jpg

Ja siis mulla ei ollu muuta tekemistä ku kirjotella läppärillä ja otella kuvia... ?! 😂😂😈

image.jpg