Jejejee bileet tänään on uus vuos !! Toivotan kaikille heti alkuun railakasta uutta vuotta! Juhlikaa komiasti ja pitäkää kivaa, tai ottakaa vaan rennosti ja nauttikaa vapaista ! :) Uus vuos tuo mukanaan toivoa tulevasta, se jättää jälkeensä vuoden 2018 pölyt ja harmit ja jokanen suuntaa eteenpäin. Vuodenvaihde on hyvä kohta aloittaa alusta, nollata ajatukset ja startata vuosi parempana ihmisenä. ;)

Mut hei mepäs käytiinkin ennen joulua risteilyllä Ruotsissa! Olipa kiva reissu kaikenkaikkiaan. Rankka, mutta kiva! Nykyään tuntuu että kaikki reissut on rankkoja, mm. lähi-Lidlissä käynti. :D Vaatii aina kunnon palautumisen, vammanen ei vaan enää jaksa henkisesti tai fyysisesti. Mut mäpäs kerron miten meiän laivanvallotuksen kävi ja miten Urho pärjäs ekalla ulkomaanmatkallaan!

Matkamme siis alkoi perjantaina 21. päivä jolloin pakkasimme yhden ison matkalaukun ja matkarattaat automme takapaksiin. Uusi automme Nissan Qashqai on onneksi mukavan suuri takapaksista, jotta sinne mahtuu hyvin ja helposti tavaraa. Nyt kuitenkin meidän lisäksemme oli vielä lähdössä kaveripariskuntamme mukaan laivalle ja heidänkin tavaransa mahtuivat hienosti ! Starttasimme siis Nissanin Kouvolassa, kävimme hakemassa Mikon ja Elinan kyytiin ja suuntasimme kohti Helsinkiä ja Olympiaterminaalia.

Suunnittelimme aikataulumme niin että mahdolliset jouluruuhkat oli otettu huomioon. Ajattelimme että etenkin Helsingin päässä olisi voinnut olla enemmänkin härdelliä. Myös vauvan tarpeet piti ottaa huomioon, ja pysähdyimmekin ajomatkallamme kerran syöttämään hänet. Matka taittui muuten ripeästi ja olimme terminaalilla todella ajoissa ! Löysimme terminaalin edestä helposti invapaikan mihin saimme automme parkkiin maksutta koko laivareissumme ajaksi.

Kerroinkin viimeksi avustajapalvelusta minkä olin tilannut laivayhtiöltä ennakkoon. Avustajapalvelu oli varattu minulle klo 16, ja laivaanhan pääsi jo 15.30. Olimme Olympiaterminaalilla jo kolmen jälkeen, ja kävimmekin heti kysymässä avustajalvelusta sinne saavuttuamme. Iloksemme saimmekin sen heti käyttöön! Terminaalin työntekijä haki minulle pyörätuolin, ja koko seurueemme pääsi jonojen ohi laivaan jo ennen kello 15.30. Oli todella kätevää kun meidän ei tarvinnut jonottaa ollenkaan, tai kulkea terminaalin pitkiä käytäviä laivaan asti ruuhkassa! Minut työnnettiin pyörätuolilla hyttiin asti, Manu työnsi vauvan rattaissa laivaan ja ihanat ystävämme hoitivat laukkujen vetämiset. Pääsimme todella vaivattomasti hyttiimme, mahtia !

Laivalla meille oli varattu buffet-kattaukset kumpanakin päivänä. Ruoat olivat todella herkulliset. Menomatkaa hiukan vaikeutti laivan keinuminen, tuntui että minulla oli tasapainon kanssa todella vaikeuksia. Onneksi buffetissakin pystyin istumaan pöydässämme kun Manu haki herkkuja eteeni. :D Ihana mies. <3 Laiva oli todella täysi matkustajista ja buffetissakin oli ruuhkaa ja täyttä! Matkarattaisiin nojaten minäkin kuitenkin pysyin pystyssä ja sain mahanikin täyteen herkuista. ;)

Päivä oli suht pitkä, ja laivan kävelykadulla kävely verottaa jalkoja todella paljon. Illalla ruoan jälkeen lähdimme vielä Elinan kanssa tekemään taxfree-ostoksia ja ihailemaan laivan muita kauppoja. Jätin nykyaikaisen rollani (matkarattaat) ja vauvan hyttiin iskän ja Mikon kanssa, ja lähdimme naiskauneudella eteenpäin. Kävelykeppini voimin jaksoin talsia läpi taxfree-kaupan, mutta kävelykadulle päästyämme alkoivat jalkani jumittaa entistä enemmän. Jouduimme muutaman kerran istahtamaan promenaden varressa oleville tuoleille, mutta onneksi ei ollut kiire mihinkään! Elina kantoi ostoksemme, kävelykepin kanssa kävellessä olisi melkein mahdotonta kantaa minkäänlaisia ostoksia toisessa kädessä. Kävelykeppi on tosi hyvä apuväline kävelyyn ja tasapainoon, mutta se ei poista jalkojen rasitusta ollenkaan. Se auttaa kyllä jos jalkani hieman pettää alta, mutta se ei kuitenkaan auta kävelykykyä yhtään paremmaksi. Saimme kuitenkin shoppailut suoritettua ja palattua hyttiin lepäämään.

Seuraavana aamuna laiva rantautui Tukholman satamaan. Meille kuului reissuumme myös aamupalat, mutta me ei jaksettu vauvan kanssa sinne nousta. :D Olin myös tehnyt päätöksen että meidän osaltamme maihin meneminen saa jäädä. Eilisiltainen jalkojen jumitus antoi sille päätökselle viimesen tikin. Heräiltiin siis Ruotsin puolelta Urhon kanssa puoliltapäivin, kävimme kahvilassa nauttimassa pienen aamupalan ja kävimme myös ostamassa muutamat Muumi-bodyt kotiin tuliaisiksi. Se riitti meille Ruotsista! :D

Illalla kävimme porukkamme kanssa taas nauttimassa buffetin herkuista. Laiva ei tälläkertaa keinunut niin paljon ja buffetin käytävilläkin oli helpompi pysyä pystyssä. Tietysti myös päivän energiatason kokonaissaldo oli vielä plussan puolella, joten voimiakin riitti enemmän pystyssä pysymiseen. Edellispäivänä kun oli pitkät matkustamiset veroittaneet myös jalkojen kuntoa, tänään oli sentään saannut nukkua ja levätä pitkälle päivään. Illalla päätimme vielä lähteä käymään porukalla yksillä jossain laivan baareista ! Hyttimme sijaitsi promenaden toisessa päässä, ja kävely toiseen päähän oli aika pitkä vaikkakin kävelykadulla oli helppo kävellä. Huomasin myös että hyttikäytävillä oli pohjana matto, joka tietysti on vähän pehmeämpää materiaalia ja siten vaikeutti kulkua siellä. Oli paljon raskaampaa työntää rattaita matolla kuin promenaden kovalla lattialla !

Drinkkireissullemme Manu kävi kysymässä laivan info-pisteestä pyörätuolia. Asiakaspalvelusta oli minulle kerrottu aiemmin ennen matkaamme että pyörätuoleja ei ole mahdollista saada laivalta lainaan. Pyörätuolit olivat vain hätätapauksia varten. Kuitenkin Manu sai meille pyörätuolin lainaan panttia vasten, se oli huippu juttu ! Pääsimme käymään baarissa siten helposti, ei tarvinnut miettiä mun jalkojen jaksamista tai mihin asti jaksaisin kävellä. Manu työnsi minua pyörätuolissa pitkin laivaa ja Elina sai kunnian kruisailla Urhon ja rattaiden kanssa.

Reissu oli siis tosi kiva ja onnistunut! Mut pakko myöntää et vaatii hieman ennakkoon miettimistä ja järjestelyjä vaikka oli mukamas tollanen "helppo risteily". Sunnuntaiaamuna Helsinkiin palatessamme hetken laivan satamaan saapumisen jälkeen avustuspalvelu tuli hakemaan minut hytistämme. Mie parkkeerasin taas pyörätuolin kyytiin ja ihana työntekijä kärräs mut autollemme asti ! Manu ja Urho seuras perässä. Elina ja Mikko olivat päässeet laivasta ulos hiukan aikasemmin ja olivat jo lämmittämässä autoa lähtökuntoon. Kotimatka alkoi ja olikin ihana päästä omaan kotiin päikkäreille !

Kiitos vielä kivasta reissusta Elina ja Mikko, kiitos kun autoitte meitä Urhon ja vammasen kanssa. Toivottavasti lähette vielä joskus meiän kanssa uudestaankin reissuun! ;) Jatkossakin tarvitaan kyllä matkoillamme hiukan apua ja apukäsiä, nyt ainakin vielä kun Urho on pieni ja häntä on työnnettävä rattaissa. Omat jalkani jos eivät toimi, minäkin tarvitsen työntöapua jos pyörätuoli on saatavilla. Omaahan minulla ei vielä ole käytössä. Mut vaikkakin reissut ja matkat on muuttuneet, ehkä hiukan vaativimmiksi ja hankalimmiksi, ei meiän perhe kuitenkaan aio reissailua lopettaa ! Me lähtään jatkossakin vallottaa maailmaa, ja näytetään Urholle erilaisia kohteita ja matkustustapoja. Se tosiaan vaatii vaan hiukan enemmän työtä, suunnittelua, aikaa, voimavarojen käytön miettimistä ja apukäsiä; muttei todellakaan ole mahdotonta !!

Huippua Uutta vuotta 2019 kaikille ! Tuokoon se teille rauhaa, reissuja, rakkautta, elämyksiä, naurua ja iloa =) Palataan taas ! -Sara

Ahoy ! Tyyppi valmiina vallottamaan laivan. ;)

Urho on tainnu ainakin vallottaa Elinan sydämen... ? ;) <3

Promenade-hytti oli loistava valinta, Urho tykkäs katella ikkunasta kävelykadulle !

Tais siel joulupukkikin näkyä...

Ikkuna toimi siis hyvänä lapsenvahtina. :D

IMG_20181222_123357.jpgIMG_20181222_123454.jpgIMG_20181222_123517.jpgIMG_20181222_132333.jpg

Me nukuttiin lauantaiaamuna pitkään ja lähettiin herättyämme vallottamaan laivaa ja etsimään aamupalaa !

Meiän lauantaiaamun aamupala kahvilasta, kun ei aamiaiselle keritty :D

Pari muumi-bodya. Muumituotteet on ihania !!

Meiän pieni perhe. <3

Ykköset päälle ja eikun vallottamaan tyttöjen sydämet ! ;)

Kävelykadulla oli helppo rullailla rattaitten sekä pyörätuolin kanssa. :)